SEO / Ads

Sökmotoroptimering, SEO

Sökresultat och algoritmer, det är inte alltid lätt att hänga med i tempot när sökmotorerna uppdaterar sina restriktioner för synlighet. Vem syns högst upp och vem får flest klick? Och varför? 

Search Engine Optimization.

SEO (Search Engine Optimization) är en otroligt viktig del för ett företags organiska synlighet på sökmotorerna. Det är en grundläggande faktor som kontinuerligt måste underhållas. Google säger att man måste förtjäna sin synlighet och det ligger en del i det. 

Idag tittar vi på sökmotoroptimering med helt andra glasögon än vi gjorde för några år sedan. De finns en rad hygienfaktorer som avgör vem som syns högst upp i sökresultatet vid diverse sökningar. Något av det viktigaste för Google är att besökaren får rätt information och att informationen är pålitlig. Men vad är det då som avgör matchen om besökaren?

För att säkerställa sin synlighet och position behöver vi som ovan nämnt se till en rad hygienfaktorer på sin webbplats. Vi tittar helt enkelt på det totala välmåendet av webbplatsen och att den håller måttet för de riktlinjer och uppdateringar som bla. Google har satt. Idag är innehållet viktigare än någonsin och vi är mer stressade än vi själva kan förstå, vilket gör att vårt sökande också blivit mer kritiskt och dömande.

Vi vill åt rätt information snabbt och vill gärna bli serverade den utan att behöva leta, alls. Detta gör att webbplatsens uppbyggnad och struktur spelar en viktig roll i sökmotoroptimering. Vi måste vara säkra på att vi skickar rätt kund till rätt plats på ett snabbt och smidigt sätt för att servera den informationen som hen just sökte efter. Vi skapar helt enkelt rätt förutsättningar för att kunden gör det vi vill att den gör; till exempel utför ett köp eller tar en kontakt.

Sökmotormarknadsföring, SEM

Google Ads är ett effektivt sätt att hitta rätt kunder. På Googles startsida blir en allt större del annonser och det blir än viktigare att ta plats. I en konkurransutsatt värld vill vi åt de mest lönsamma sätt att marknadsföra oss i, i vilket Google Ads står högt.

Vi ställer in kampanjer och annonsgrupper baserat på just dina affärsområden och ställer in vad vi är villiga att betala per klick (PPC). Detta medför att vi enbart visar våra annonser för de kunder som söker på de områden vi vill vara verksamma i. Vilket i sin tur endast ger oss de kunder vi faktiskt också vill ha, utan att betala onödiga kostnader.